הוקני והעיפרון הדיגיטלי

 

דיוויד הוקני 

צילום מסך מתוך האתר של דיוויד הוקני

לפני מספר ימים פרסמתי סרטון, שיצרתי בעקבות שיחות שניהלתי לאחרונה בנושא איור דיגיטלי, ומה זה אומר בעצם. שמתי לב שלא מעט אנשים תוהים לבין עצמם האם מדובר בשימוש באפליקציות לעיבוד תמונה, מהסוג שאפשר למצוא בשפע בחנויות האפליקציות וטריקים נוספים. ובכן, לא

 

באחת השיחות, שאלה אותי חברה האם אני מכירה את ציורי האייפד של דיוויד הוקני. כמובן עניתי, וישר נכנסתי לאתר שלו, כדי להתעמק קצת יותר בעבודות, שזכרתי רק בהתרשמות מהירה

הוקני התחיל לצייר בעזרת כריות האצבעות על מסך הטלפון שלו ב-2009 אחרי שמצא בזה שני יתרונות בולטים, האחד - להתחיל את יום העבודה בלי לצאת מהמיטה והשני, שקשור בזה, זו העובדה שהמסך הטלפון מאיר וניתן לעבוד עליו גם כשהתפאורה בבית עמומה. לא יפתיע אתכן.ם לשמוע כי הציורים הראשונים שיצר בדרך הזו, תיעדו בעיקר את אדן החלון, הנוף הנשקף מהחלון ופינות שונות בחדר


ב
-2010 עבר הוקני להשתמש באייפד, שהוא גם הכלי המועדף עלי. הוקני, כמו הוקני, מצייר תוך שימוש בעט דיגיטלי, בצבעוניות משכרת,זו המאפיינת את עבודותיו לאורך השנים. הוא מתעד רגעים קטנים מהזריחה עד השקיעה, מחוץ לבית ופנימה, והרבה פרחים וסידורי פרחים ביתיים בהשפעת האביב כן, מסתבר שהאביב מביא איתו השראה החוצה גבולות

 

דיוויד הוקני
צילום מסך מתוך אתר ההוצאה TAachen 

 

אפשר לומר שהוקני בן ה-83 הוא השגריר של הז׳אנר. בעוד שיוצרים צעירים יותר ופחות מוכרים נמצאים עדיין בעמדה בה נדרש הסבר מפורט עבור כל מי שפונה ו״מעדיף עבודת מקור״, הוקני נמצא בעמדה המאפשרת לו לעשות מה שהוא רוצה ולגרום לעולם לחבר את ההסבר ולהעניק ערך ליצירותיו. אגב, ספר האמן שיצא ב-2019 והכיל עבודות שצוירו בטלפון ובאייפד, נמכר ב-2000$. למתעניינים, הנה הקישור

בדומה למסע שעבר ועובר תחום הצילום, הדיון ארוך השנים בגזרת מקור מול העתק והשאלה כיצד מייצרים ערך לעותקים, יוצא גם הציור בכלים דיגיטליים למסע משלו. ״אני לא אמן אייפד״ מחדד הוקני באחד הראיונות שהעניק ״אני אמן, שמשתמש באייפד״ ומבלי להתכוון מחבר את הדיון לזה שאיתו מתמודד, עדיין, עולם הצילום, עכשיו, כשלכולם יש מצלמות וכולם צלמים, לכאורה

אין ספק שקיים אלמנט ראשוני מבלבל כשבאים לשפוט יצירה, שנוצרה תוך שימוש בכלים כמו מצלמה דיגיטלית או טאבלט, המכילים אינסוף פונקציות המאפשרות לחובבים להגיע לתוצאות מרשימות. אבל כשרון והבנה מעמיקה באמנות בכלל, בציור ובצילום בפרט, אינם ׳תוצאה׳ ובסופו של דבר, כמו תמיד, המשתנה החשוב ביותר הוא.היא האדם שעומד.ת מאחורי הקליק או מחזיק.ה בעט הדיגיטלי. הכשרון, עומק המחשבה, ההבנה וההכרות עם עולם האמנות וההיסטוריה של האמנות, מורכבות החשיבה, ״הקו״, הסך שמבדיל בין מי שמשתמש במצלמה, לבין אמן שהכלי שלו היא המצלמה, בין ׳צייר דיגיטלי׳, לבין אמן, מעצב או מאייר, העושה שימוש בכלי, דיגיטלי במקרה הזה

 

 

 



 

 

 

 

 

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published